fredag 19 september 2014

Ole Smoky Tennessee Original Moonshine

 photo oldsmokey_zpskfdasgrk.jpgRead english summary at the end of this post

Det var burken som drog till sig min uppmärksamhet. Underbart att sälja något som "whiskey" i vad som ser ut som en vanlig pickles-burk. En skönt provocerande paradox i benämningen "moonshine" (smuggelsprit, alltså) på en vara som säljs tungt beskattad på ett statligt monopolföretag... Oemotståndligt. Var bara tvungen att köpa och prova.

Men... Charmen med konceptet är också problemet med det. Ole Smokey Tennessee Original Moonshine (systembolaget 458) smakar faktiskt som hembränt. Ja, jag erkänner - jag har i mitt snart fyrtioåriga liv smakat hemkörd sprit några gånger. Det har hänt. Och hembränt kan smaka apa och äckel-päckel eller riktigt hyfsat och den här tillhör den senare kategorin. Men vill jag verkligen betala en massa pengar för något som smakar som hyfsad hembränt när det finns betydligt trevligare saker intill?

Detta är majssprit. Den står under whiskey-hyllan men smaken påminner mer om dålig tequila än om whiskey. Mest starkt och rivigt tills man dragit i en liten, liten skvätt vatten - då kommer smakerna fram; majs och päron och någon ton av citrus och gräs. Det är inte helt värdelöst men det är inte bra heller. Ole Smokey Tennessee Original Moonshine är
 inte värd pengarna (259 kronor för en burk). Spar dem och köp något annat och bättre istället. 

Vad sägs till exempel om en Bulleit? Lite dyrare - men mycket, mycket bättre! 


Not 2015-03-30: Denna post är den mest populära på min blogg och därför har jag idag gjort vissa ändringar i den. Som den såg ut tidigare kunde den nämligen uppfattas som en rekommendation för Ole Smokey. Och det var inte min avsikt. Den här spriten är nämligen vare sig särskilt god eller särskilt prisvärd. Den har bara en charmig förpackning. 



 photo inenglish_zpshqmi40mh.png


Update 18/7-15: English summary: 

Since this is the most popular post of my blog and it seems to draw a number of english-speaking visitors, I give you this summary in english:

It was the can - the jar that looks like a container for pickles - that draw my attention to this product. It as lovely provoking paradox to sell something called "moonshine" in a country like Sweden with a state-owned monopoly on alcohol retail. Thus: Irresistable package and concept. Unfortunantly, it does not taste very good. Ole Smokey Tennessee Original Moonshine tastes more like bad tequila (window-cleaner alcohol for cars) than whiskey. It is strong and rough. When you add a little water you get the notes of corn, pear, citrus and grass. It is drinkable but not very enjoyable. Buy a nice bourbon or scotch instead. 

3 kommentarer:

  1. Nja. Svenskt hembrännt som är bränna i en bra kollon och kolat smakar ju inte som denna.

    Skulle man få tag på hembrännt som smakar såhär så skulle det kallas ett dåligt hembrännt

    Dett smakar mer som en strippad mäsk.

    Dock är det en trevlig smak av majs och finkel i denna moonshine lagra den på ekfat och du har en bourbon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lite ont om ekfat, dessvärre. Och efter ett antal provsmakningar har jag ändrat uppfattning om den här drycken. Tyckte den var rätt hyfsad till en början men den ger mig mindre och mindre och jag kommer inte köpa den igen.

      Radera
  2. Smakar som orenat hembränt(jag fick burken) men det blir nog ok om man kör det genom kol.

    SvaraRadera