söndag 28 september 2014

Kavring är enkelt att göra själv

Jag har tyvärr ingen inbjudande och trevlig bild att visa upp - men jag försäkrar att min hembakta kavring blev alldeles förträffligt god. Det var inte svårt alls att göra. Att baka kavring är fråga om att röra ihop en smet och hälla i en form - man behöver inte stå och knåda någon deg.

Kavring är en siraps- och filmjölkslimpa på vetemjöl och rågsikt. När jag var liten älskade jag kavring med en generös portion bregott och ost på det - numera äter jag det mycket sällan men oftast som underlag för hårdkokt ägg och kaviar eller, som senast; gubbröra.

Det finns många snarlika recept på kavring på nätet och i kokböcker. Jag använde nu ett från Hemmets Journal. Jag har dock minskat ner ingredienserna så att man bara bakar en kavring åt gången. Resultatet blev ett bröd på knappt 900 gram.

Så här gör du:

4 dl rågsikt
2 dl vetemjöl special
1/4 tsk salt
3/4 msk bikarbonat
0,5 msk bakpulver
2 dl mörk sirap
3-4 dl filmjölk

Sätt ugnen (vanlig, inte varmluft) på 175°

Blanda alla de torra ingredienserna i en stor bunke. Rör sedan i sirap och filmjölk tills du har en lös deg. Min blev till en början för torr så jag tillsatte en dl extra filmjölk. Rör inte om i degen för länge för då kan brödet tydligen bli segt. Häll smeten i en smord och ströbröad långform som rymmer c:a 1 1/2 l. Grädda i nedre delen av ugnen i 1 timme.


Hur enkelt som helst - och det blev jättegott

Jag beräknar energiinnehållet (baserat på mjölet, rågsiktet, sirapen och filmjölken) till 270 kcal/100 gram, så det är ingen hälsokost det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar