onsdag 17 december 2014

Belgobaren



Dumma mig! Jag har glömt att blogga om min favoritkrog; Belgobaren på Bryggargatan i Stockholm! Jag vet inte hur många år det är jag besökt detta trevliga ställe - det är nog minst åtta, ändå. Som namnet antyder är inriktningen på det belgiska köket, vilket innebär trevligheter som musslor och pommes frites eller Liegekorv med sauterad savoykål, hummersoppa med mera. De har väldigt god mat och den matchas väl av ett stort utbud av belgisk öl. Det är där jag upptäckt trevliga brygder som Grimbergen Optimo Bruno, Grimbergen Double, Troubadour Magma, Troubadour Obscura, Gulden Draak, Gouden Carolus (inklusive årets fantastiska julöl Carolus Christmas), Delirium Tremens och Black Damnation, för att nämna några. Tyvärr skenar notorna snabbt iväg på Belgobaren och vare sig mat eller dryck är magra så det senaste halvåret har jag knappt varit där (förutom en snabbis i fredags, då jag provade Carolus Christmas) - men det är hög tid för ett återbesök. Någon gång efter jul, kanske...

Mat och dryck på Belgobaren är i mitt tycke av mycket bra kvalitet. Servicen är överlag god och personalen verkar ha bra minne för återkommande gäster. När det blir fullt i huset, vilket inte är ovanligt, tenderar man dock att bli bortglömd så när det är dags att betala så man måste ha lite marginaler. Ljudnivån blir ganska jobbig när lokalerna är fullsatta men de spelar i alla fall inte hög musik. Det är ganska trångt vid borden. Priserna är inte orimliga på något sätt, även om vissa specialimporterade öler är väldigt dyra. Men man bör vara vid kassa när man går till Belgobaren, annars blir det jobbigt.

Betyg: Fyra fläskiga belgiska drakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar