söndag 21 december 2014

Tjeckisk Jul / Czech Christmas



Vännen Michaela (Australientips) hittade en flaska Becherovka [80729] som hon köpt i Prag men lämnat oöppnad och oälskad i något skåp i en halv evighet. Den fick flytta hem till mig och där blev den ordentligt provsmakad - och uppskattad.

Jag hade inte smakat den här intressanta drycken tidigare. Det är tydligen Tjeckiens nationalsprit. Från början hette den Karlsbader Becherbitter men numera är det alltså Becherovka från Karlovy Vary. Det är en bitter (men inte fruktansvärt bitter) örtlikör med något fyrtiotal ingredienser men dominerad av anis och kanel, där jag framförallt känner den senare smaken.

Becherovka dricks tydligen oftast som digestif, väl kyld och/eller på is - men jag kan inte påstå att jag tyckte den var speciellt märkvärdig ren. Men som den smakade mycket tydligt av kanel tänkte jag att det borde gå att göra något "juligt" av den och blandade en smula Becherovka med lika mängd Absolut Vanilia [160] som ju har distinkt smak av vanilj och smörkola. Resultatet blev trevligt men det var inte förrän jag tillsatt lite 7up (Light) som det hela blev komplett; en söt, kryddig drink som tack vare bitterheten i Becherovkan inte känns sliskig.

Tjeckisk Jul / Czech Christmas

Tag ett Jägermeister Longdrinkglas (den större varianten som rymmer 20 cl) - eller ett lämpligt substitut. Fyll glaset med is. Slå i två cl Becherovka och därefter samma mängd Absolut Vanilia. Toppa sedan med 7up. Na zdraví!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar