onsdag 3 december 2014

Pannbiff och stekt ägg med kapris och små gurkor

Apropå det där med livsmedel som går bra ihop (föregående post om haricot verts och schalottenlök) så var jag tvungen att äta lite kvällsmat när jag kom hem från jobbet igår. Stod mig inte alls på sushin jag åt till middag, nämligen. Tack och lov har vi under hösten tagit för vana att göra extra laddningar av pannbiff varje gång vi äter det och de går utmärkt att spara i frysen ett tag. Sedan kan man tina upp dem i micron några minuter och sedan steka i smör - och med lite extra worchestershiresås smakar det nästan om än bara nästan som färsklagat. Ett stekt ägg, lite kapris och cornichoner så har man en trevlig måltid på straxt över 300 kcal. Ungefär. Typ.

Receptet på pannbiffen tål att upprepas:

Ingredienser (4-5 portioner):

500 gram nötfärs (12% fett)
1 gul lök, finhackad
1 tsk chilipeppar eller chiliflarn
1-2 msk Worcestershire Sauce
1 ägg
Eventuellt lite extra salt


Tillagning:

Blanda ihop ingredienserna och baka små biffar. Stek i c:a 10g smör.

2 kommentarer:

  1. Hur räknar du stekfettet när du lägger samman kalorierna? Smör är ju ett sådant där livsmedel där några gram hit eller dit faktiskt gör skillnad för kaloriintaget. "Hyfsat mycket smör" blir därmed "hyfsat många kalorier" om man räknar med att man sätter i sig alltihop. Fast det gör man ju förstås inte riktigt, eftersom det alltid blir en del stekfett kvar i pannan när man stekt sina biffar/ägg/grönsaker. Så när jag ser alla dina smörstekta godsaker undrar jag alltid om du räknar hem hela mängden smör i kalorier, vilket är vad jag brukar göra.

    (För jämförelse innehåller 10g smör ca. 70 kcal, vilket i en måltid om 300 kcal inte är en helt föraktlig andel. 10g är nog "hyfsat mycket", men inte överdrivet, för stekning av en pannbiff och ett ägg.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag är väl medveten om att smör är kaloririkt. Men det är svårt att veta hur mycket som går in i maten. Ibland orkar jag inte bry mig om att räkna på det men oftast bokför jag 10g. Jag får försöka precisera mig bättre.

      Radera