torsdag 25 december 2014

Suverän Senapssill

 photo IMG_20141224_153321_zpsieshfsks.jpgJag tror inte att jag kommer köpa färdig senapssill igen, efter att ha provat att göra egen. Stort tack till Facebook-vännen Daniel för grundreceptet. Det gick mycket enkelt och snabbt att röra ihop senapsinläggningen - nackdelen är förstås att det blir dyrt i kronor. Och i kalorier, men det bryr vi oss inte om just nu, eftersom det är jul. 

Det man behöver (förutom burkar att spara den färdiga produkten i) är till att börja med sill och jag är inte så ambitiös att jag köper färsk fisk. Nej, det fick bli färdig 5-minuters sill i bit. Jag använde bara en förpackning men extrasåsen räcker nog till en till. Häll hur som helst av lagen från sillen och lägg ner den i burken. Sedan ska det blandas saker och jag använde:

2 dl Slotts Original senap.

2 dl Västerviks-Senap
1/2 dl grovkorning fransk senap
2 dl vispgrädde
1 dl rapsolja
1 msk ättika (12%)
2 msk råsocker
Hackad dill

Alla de sakerna rörs ihop och sedan häller man senapssåsen över sillen i burk och ställer den att dra över natten. Hållbarheten är inte så lång så inom ett par dagar bör senapssillen ätas upp.

Det här blev alldeles förträffligt gott. Den smaskigaste senapssill jag någonsin haft nöjet att gå lös på!  Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar