söndag 7 december 2014

Kryddig Kuling



Kraken Rums hemsida finns receptet till en drink de kallar "The Perfect Storm". Den består av en del Kraken och två delar Ginger Beer. Det här är en svagare variant med bara en del (2 cl) rom och tre delar (6 cl) ingefärsöl. Det blev väldigt gott och kryddigt! Min inte alltför potenta variant kan givetvis inte kallas en storm. Den är väl på sin höjd en kuling. En kryddig kuling! 

Jag köpte Kraken Rum på Rigabåten men den finns faktiskt i ett fåtal systembolagsbutiker i landet och hittas annars i beställningssortimentet (86855).

Ginger Beer är svårare. Det finns inte överallt. Den här jättetrevliga sorten (John Crabbie & C:o Traditional Cloudy) köpte jag från The English Shop. Men jag ska prova att göra egen (alkoholfri) ingefärsöl. Rapporterar om resultatet när jag testat.

Tillägg: En 4%-ig Crabbies Ginger Beer finns att beställa på systembolaget (88594). 


Tillägg 30/6 -2015: Mitt försök att göra egen ingefärsöl misslyckades skändligen och den alkoholhaltiga Crabbies är inte särskilt god. Bättre då att använda Ginger Joe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar