måndag 1 december 2014

Hemblandad glögg

Glögg är ju gott när det är kallt och rått ute och i år har jag för första gången gjort egen. Tidigare har jag modifierat och spetsad redan färdiga glöggsorter med olika intressanta tillägg (exempelvis Cointreau med sin tydliga apelsinsmak) - nu ville jag göra det mer rejält.

Det tar två dagar att göra den här glöggen.

Dag 1

2 torkade pomeransskal
1 bit torkad ingefära
2 kanelstänger
7 kryddnejlikor
2 tsk stötta kardemummakärnor
2 dl portvin


Häll kryddor och portvin i en burk och låt dra i ett dygn.

Dag 2

1 liter rött vin (jag använde Tavernello, nr 79981)
C:a 2½ dl råsocker
1,5 dl Madeira (jag använde Vintry's Madeira Fine, nr 7882)
1 dl konjakt (jag använde Grönstedts *** VS, nr 382)

Sila av kryddorna från portvinet i en finmaskig sil eller ett kaffefilter.


Värm försiktigt det kryddade portvinet med rödvin och råsocker i en kastrull tills sockret löst sig. Smaka av sockermängden så att glöggen blir lagom söt. Olika rödviner behöver olika mycket socker. Tillsätt madeira och konjak efter smak. Häll upp på steriliserade flaskor, förslut. 


Vid servering; värm upp – men inte över 60 grader för då kokar man bort alkoholen!

Hur smakade det då? Svar: Präktig, värmande, god glögg! Söt men inte för söt, med härlig kryddighet och en kännbar men inte påträngande konjakston. Jag kan faktiskt inte erinra mig att jag någonsin druckit en godare glögg, samtidigt som jag är övertygad om att det går att få till något ännu godare.

Energivärde: uppskattningsvis 170 kcal per deciliter.

Receptet är en modifierad variant av "Hemgjord glögg" i Malin och Kalle Landqvists bok "En God Jul" (Förlag Max Ström).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar