tisdag 9 december 2014

Ingefärsdricka



Googlar man på "Ginger Beer Recept" kommer bloggen En Smaksaks recept upp som första eller en av de första träffarna. Och som receptet var enkelt nog provade jag det utan modifikationer.

Lägg 100 gram finriven ingefära i en bunke tillsammans med finrivet citronskal från två citroner. Häll på 1.5 dl (cirka 130 gram) råsocker och mortla det hela ordentligt. Blanda sedan saften från tre citroner med en dl vatten och häll i bunken. Blanda runt vätska och mos ordentligt. Låt stå och dra minst 30 minuter (jag gav det en full timma). Sila ordentligt och pressa ut vätskan ur moset. Då får du ett koncentrat som sedan måste spädas med vatten, gärna då bubbelvatten.

En Smaksak föreslår en spädning med en liter vatten till koncentratet ovan men det är just en smaksak, för den här drycken är stark och jag tror nog jag vill ha den ännu lite mer utspädd.

Jättegott, friskt, kryddigt - jag gör gärna det här igen! Tyvärr är drycken kaloririk (520 kcal socker i en sats) så jag ska se om jag kan byta ut hälften av råsockret mot sukrin.


Uppdatering 15/12: Det går utmärkt att byta ut hälften av råsockret mot sukrin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar