tisdag 30 december 2014

Blå Hissen istället för Gröna Hissen

 photo IMG_20141229_182916_zpssfc2gnqc.jpgGröna Hissen är en svensk drink, namngiven efter ett "lustspel" med det namnet som var väldigt populärt under 1920-30-talet. Det klassiska receptet består av ett highball/grogglas som man fyller med is och så bygger man drinken med 4 cl gin, 2 cl grön Curação och fyller upp med Pommac

Dessvärre verkar grön Curação inte längre gå att uppbringa i det här landet. Systemet har inte likören i sitt sortiment och det finns heller inte i beställningssortimentet (som, om man ska vara petnoga, inte är systemets utan är varor som importeras av andra företag som dock inte får sälja till privatpersoner utom genom det statliga monopolet). Däremot finns Blå Curação i tre varianter (Cartron, Bols och De Kuyper) och jag valde därför att göra en "Blå hiss" istället. Blå och Grön Curação är precis samma sak, de är bara färgade olika. Och vill man verkligen, verkligen, verkligen ha grön färg, ja då får man väl köpa ofärgad Triple Sec (finns i systemets ordinarie sortiment, nr 763) - som smakar precis likadant - och tillföra grön karamellfärg. Jag antar att man också kan använda Cointreau... Men den är dyrare. 

Då Pommac inte finns i småflaskor (åtminstone inte just nu) hos min lokala handlare så gjorde jag min "Blå hiss" med Champis istället. Det smakar inte exakt likadant men resultatet blev inte pjåkigt alls. Det här är en söt och god drink med druvig, fruktig smak och citrustoner. Känns lite somrig så här i kalla vintertider.

Den lille bartendern i mig är nyfiken på hur Gröna/Blå Hissen skulle bli om man använde Trocadero istället för Pommac eller Champis...

3 kommentarer:

  1. Jag satt och sökte efter Grön Curação och såg då att Systembolaget precis tagit in Vedrenne Liqueur de Curacao Vert (Nr 547) i sitt sortiment vilket borde vara just detta om jag nu inte har helt fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Utmärkt! Tack för tipset, då behöver jag inte slabba ihop eget grönt med Triple Sec och karamellfärg längre! :-D

      Radera
  2. Blått+ orange eller vad pommac har för färg= grön. Testa!!

    SvaraRadera