torsdag 11 december 2014

Crabbie's Ginger Beer

 photo crabbies1_zpse3149878.jpgOkej, det här är egentligen inte en öl även om jag sorterat den under den etiketten, utan jäst ingefärsdricka. Men den kallas ju "Ginger Beer", så... Ja, hur som helst: jag stötte först på den i den alkoholfria varianten för ett tag sedan då jag köpte en flaska på The English Shop. Öppnade den i söndags och smakade av. Samma söndag beställde jag och i dag fick jag hem en låda (om tolv flaskor) av den alkoholhaltiga varianten (88594) till mitt lokala systembolag - det nyöppnade i Söderby, bredvid ICA Maxi. Snabb leverans, får man säga! 

Det är ingen enorm skillnad i smak mellan dem. Möjligen har den alkoholfria varianten faktiskt en lite starkare och mer fyllig smak av ingefära medan den 4%-iga är lite mer syrlig. I båda fallen är ingefärssmaken, vilket man ju förväntar sig av en ingefärsdryck, mycket distinkt. Det finns också en lätt ton av honung och något blommigt - dock inte parfyrmerat. Första klunken av den alkoholhaltiga gav en unken eftersmak men tack och lov försvann det mesta av den när smaklökarna anpassade sig. Men den försvann inte helt. Den alkoholfria ingefärsölen hade ingen sådan eftersmak och därför är nog den, lustigt nog, bättre rent smakmässigt. Det lite absurda i sammanhanget är att den 4%-iga ingefärsölen är lättare att få tag på, eftersom man kan beställa den till sitt lokala systembolag, medan den alkoholfria bara är tillgänglig i specialbutiker och jag har faktiskt bara sett den på English Shop i Söderhallarna. Dessutom är den alkoholfria varianten dyrare. Jag betalade 25 kronor för en flaska medan priset per butelj via systembolaget blir 19,90 - låt vara att man måste beställa i pack om tolv.

Drycken bör nog, i båda varianterna, drickas kall. Tror inte den är god ljummen eller varmare än så. Den alkoholfria smakade förträffligt i en "Kryddig Kuling" och någon gång under julen skall jag väl testa den 4%-iga i samma drink eller med Jägermeister, som den alkoholfria också fungerar väl ihop med.

God, uppfriskande, lättdrucken - känns lite "julig" på grund av ingefäran men passar antagligen bra som en läskande dryck med massor av is på sommaren. Definitivt något att då och då köpa sig en laddning av. Väl godkänd i båda varianterna men den alkoholfria är faktiskt lite, lite bättre.

Energivärde? Den 4%-iga går lös på 168 kcal för en 33 cl:s flaska.
Den alkoholfria på 149 kcal för en butelj i samma format.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar