tisdag 30 december 2014

Istället för Skagenröra - experiment 1



Nu borde det ha varit dill i den här röran - till del för smakens skull men framförallt som en kontrastfärg för ett mer estetiskt tilltalande utseende - men det får bli nästa gång, för detta var bara ett första experiment. Jag vet redan nu hur jag skall förbättra till nästa gång.

Grejen är denna: Jag älskar skagenröra. Det är otroligt gott. Men tyvärr är röran mycket energirik och skall man begränsa sitt kaloriintag är det svårt att nomma i sig saker som innehåller för mycket smör, grädde eller majonäs. Och majonäs ligger tyvärr någonstans på 718 kcal per hundra gram. För mycket. Då jag inte vill befatta mig med olika läskiga lättmajonäser försöker jag hellre hitta ett alternativ som smakar bra utan någon majonäs alls.


Istället-för-Skagenröra Experiment 1 gjordes på 150 gram färska räkor, 4 matskedar matyoghurt, en tesked citronsaft och lite malen svartpeppar. Det blev mycket gott, räknade in på 227 kcal, men tyvärr blev det lite vattnigt. Citronsaften behövs för smaken, tror jag - men nästa gång ska jag försöka krama ur vätska ur yoghurten. Det borde bli bättre. Möjligen måste anrättningen tjockas till genom att kaloriinnehållet höjs en smula genom att någon matsked Creme Fraiche tillförs. Vi får se. Förhoppningsvis behövs inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar