måndag 15 december 2014

Exotisk pannbiff



Jag gjorde idag ett försök att få till en klassisk pannbiff med indien-inspirerad kryddning. Det slog rätt väl ut, tycker jag; resultatet blev inte bara ätbart utan gott, även om det uppstod en kognitiv dissonans i hjärnan av att den till det yttre så vanliga pannbiffen smakade så märkligt. Vi åt kreationen med friterad sötpotatis från Picard Port 73 och så vanliga sockerärter (sugarsnaps). Till det hela drack vi det sista av min ingefärsdricka. Ursprungsplanen var att göra en matchande sås till biffarna men tid och ork räckte inte till idag så jag drog ihop en enkel Sriracha/Worcestershire-blandning och det fungerade bra.

För att göra den exotiska pannbiffen behöver du blanda ihop följande:

500 gram mager nötfärs

1 helt ägg
1 finhackad gul lök
1 rensad och sköljd finhackad spansk peppar
1 pressad vitlök
1 msk finriven färsk ingefära
1 tsk koriander
1 tsk spiskummin
2 krm mortlad kardemumma
4 st mortlade kryddnejlikor

Hur stora pannbiffar man vill göra är givetvis upp till var och en, jag räknade med någonstans 105-110 gram färdig färsblandning i varje. Man steker dem, förstås, i lite smör.

Jag har en indien-inspirerad sås på gång också, ska försöka göra den på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar