söndag 7 december 2014

Rosa surkål

 photo IMG_7687_b_zps219d10c1.jpg

Jag tycker det är oerhört svårt att få mat att se god ut på bild - men jag kan försäkra att det ni ser på bilden var riktigt mumsigt! Korven är en Boudin Blanc från ett överskott jag köpt av Artur på Krubberiet i Länna [1][2]. Senapen är Slotts Gästabud och Cornichons är från Felix. Surkålen är ICAs ekologiska surkål mixad med en rödbets- och pepparrotsröra; resultatet av mitt första försök att åstadkomma en Ćwikła (vet inte hur det uttalas). Men jag gjorde lite fel och då var det lika bra att improvisera.

Jag använde bara fyra matskedar rödbetsröra av en större sats (har kvar en halvlitersburk). Du behöver:


350 gram rödbeta (ICA hela rödbetor) nermalet till närmast puréliknande konsistens.

2 deciliter pepparrot - finriven, men jag hade kunnat puréa den också.

1 matsked farinsocker - fast jag råkade ta råsocker istället. Dumma mig. 

1 matsked vitvinsvinäger

1/4 matsked salt

1 matsked mortlad kummin (se nedan)


Allt det där ska blandas noga. Jag glömde dock hälla i en matsked mortlad kummin (inte spiskummin!) när jag tillagade röran så jag drog ner ett kryddmått i surkålen istället. Det gick bra det med.

Surkålen, 500 gram i påse som vi delade på två, värmde vi upp i stekpanna med lite smör (14 gram) och sedan lade jag helt enkelt den varma surkålen kryddad med kummin i en bytta, drog ner de fyra matskedarna rödbetsröra och vände runt tills det var väl blandat.

Resultat: jättegott. 


Energivärde: Surkål är magert, 100 kalorier för hela 500-gramspåsen. Ćwikła borde ligga någonstans på 40 kcal per 100 gram och jag gissar att en matsked är ungefär 10 gram. Följaktligen borde en portion rosa surkål gå loss på 50+20= 70 kcal
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar