torsdag 11 december 2014

Monster Lo-Carb

 photo monster_zps599a3810.jpgJag har aldrig förstått storheten med Red Bull. Den är världen mest sålda energidryck men den smakar apa. Lågkalori-varianten smakar död apa. Jag dricker inte den smörjan om jag kan låta bli - men någon gång när jag inte fått kaffe på hela dagen har jag väl satt i mig en burk för att få i mig koffein. Jag har självklart också testat populära "partyvarianter" med Red Bull och Vodka (smakar precis lika mycket apa fast nu med sprit) eller Jägermeister. Det senare är nätt och jämnt drickbart men inte värt pengarna.

Jag föredrar Monster framför Red Bull alla gånger. Mycket trevligare smak, i synnerhet Lo-Carb som dessutom är bättre för kaloriräknaren med sina 30 kcal per halvlitersburk istället för ordinarie 200 kcal. Smaken är söt, fruktig, med något slags ton av grapefrukt och citrus. Väl kyld är den faktiskt ganska trevlig. Den går faktiskt att dricka som måltidsdryck till alla möjliga rätter om man vet med sig att man inte kommer få något kaffe sen och vill ha sig koffein ändå.

Om det inte vore för koffeinet skulle den här drycken sakna existensberättigande. Man dricker den istället för kaffe - i synnerhet om det är varmt! Det är väl ungefärligen samma mängd koffein/dl i Monster som i kaffe så en bruk motsvarar en redig mugg eller par rejäla koppar. Givetvis är det inte nyttigt att dra i sig en massa energidryck som en del amatörer gör; småungar bör definitivt inte sitta och hinka i sig Monster, Red Bull eller någon annan energidryck annat än i blygsamma mängder. Man måste ha något slags tålighet mot koffein och medvetenhet om dess effekter, annars kan man få väldigt otrevliga biverkningar. Energidryck är inte farligt. Däremot är det definitivt ohälsosamt att dricka alldeles för mycket dryck med koffein och den som överdoserar kommer att må dåligt! Det gäller såväl energidryck som kaffe!

I festsammanhang gäller samma sak med Monster som för Redbull när man blandar den med starkvaror; liksom läsk, juice eller annat som används för att komplettera spritdrycken så kan energidryck kamouflera smaken av alkohol så effektivt att den orutinerade inte begriper hur mycket han eller hon sätter i sig. I så måtto hade inte Monster (eller Red Bull) varit värre än Fanta eller Cola - om det inte varit för koffeinet. Att fylla ner sig samtidigt som man överdoserar på koffein är givetvis värre än att göra det ena eller det andra.


Med detta sagt är blandingen Monster och Jägermeister (749) rätt trevlig. Den kallas Jägermonster eller Monsterjägare. Det går utmärkt att göra den på Lo-Carb.

Priset på Monster Lo-Carb varierar enormt i handeln. På City Gross i Länna tar de just nu tio kronor per burk. På nån Pressbyrå inne i stan vet jag att jag betalat närmare trettio kronor för samma sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar