måndag 29 december 2014

St Germain fläderblomslikör

St Germain är en fransk fläderblomslikör med en av de snyggaste flaskor jag någonsin haft nöjet att lägga vantarna på. Den har artikelnr 87650 på Systembolaget men står inte hyllorna utan måste beställas.

Har jag sagt att flaskan är otroligt snygg? För den är verkligen fantastiskt elegant. Art Deco; signalerar stil, klass och god smak lång väg! 


Är den god? Jodå! Om man gillar fläderblomssaft så smakar drycken ren som en mycket stark och välgjord sådan - alkoholstyrkan är inte särskilt kännbar men ligger på 20%. Jag har också smakat den blandad med mousserande vin och i vanligt vitt vin, väl kylt, vilket är ett rekommenderat och enkelt sätt att konsumera den på. Och det smakar alldeles förträffligt, det.

Och har jag sagt att flaskan är jättesnygg?!?

Men... Även om St Germain är jättegod så är det faktiskt till likörens nackdel att den kraftfulla flädersmaken kamouflerar alkoholen så väl, för resultatet blir ju att man uppnår i stort sett samma smak med vanlig fläderblomssaft utan alkohol, i synnerhet om man blandar med annan dryck. Jag har druckit hemkokt fläderblomssaft med vitt vin många gånger och det smakar likvärdigt. Vilket innebär att det känns onödigt att betala - gaaah - 459 kronor för en flaska St Germain. Jag betvivlar därför att jag kommer köpa likören igen såvida jag inte kan få tag på den utomlands till ett något mer rimligt pris än det Systembolaget kräver.  


Jag skall vid tillfälle köpa en flaska DeKuyper Elderflower (86105) och se hur den smakar i jämförelse. Den kostar 159 kronor för samma mängd. Men flaskan är givetvis inte lika snygg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar