torsdag 15 januari 2015

Cuarenta y Tres

 photo L43_zps27deece8.jpgNågonting jag faktiskt lyckats missa i alla år nu ända fram till nu är den spanska likören Cuarenta y Tres - Licor 43 (789). Och då har jag ändå haft åtskilliga perioder då jag med förtjusning smuttat söt likör. 

Blev tipsad om Licor 43 av fnittriga vänner som beskrev den som den där typen av sprit man som ung och orutinerat lätt dricker alldeles för mycket av eftersom den är så god och söt. Nå, nu är man ju inte så ung och orutinerad längre. Men jag förstår vad talar om. Fick tillfälle att provsmaka Cuarenta Y Tres ett antal gånger under Fuerteventuraresan (och köpte med lite hem) och... Jisses!

God är den. Kraftig smak av vanilj med någon slags kryddig smak och en ton av vad bolaget hävdar är aprikos; men vaniljen dominerar starkt. Och den är söt. Mycket söt. Nästan för söt. Jag har än så länge bara druckit den med is - och kylan behövs verkligen för att ta ner sötman till en behaglig nivå. Att dricka den här rumstempererad tror jag inte alls på.

Återstår nu att försöka hitta lite drinkrecept där den här kan komma till sin rätt. En svensk klassiker är tydligen Rosa Pantern med Licor 43, vodka, grenadine och mjölk. Ska testas vid tillfälle. Tänkte ganska snart prova att göra en Sunrise på Licor 43 med apelsin och ananasjuice samt grenadin. Kan bli gott. Eller alldeles för sött. Besked lämnas efter försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar