lördag 17 januari 2015

Förenklad Licor 43 Sunrise

 photo IMG_20150117_191423_zpsbxkpyyoj.jpgJag bloggade igår om den söta spanska likören Cuarenta Y Tres och här kommer nu den första drinken som jag provat att göra med den som bas: en förenklad* Licor 43 Sunrise.

Mycket enkelt. Is i ett glas (förslagsvis ett tumblerglas) och häll sedan en deciliter juice över. Det går nog bra med alla möjliga sorter men jag använde samma blandning av apelsin och ananas som vi brukar ha till frukost. Ren ananas-juice tycker jag är för söt och den här drinken blir ändå toksöt. Sedan häller man på likör - viktigt i den ordningen, för annars blandas inte juicen och likören. Sist häller man på glasets sida på lite grenadin som sjunker till botten. 


1 dl apelsin/ananasjuice - eller nåt annat
4 cl Cuarenta Y Tres
1 skvätt grenadin

Resultatet: En mycket söt drink som smakar efterrätt och svensk medelklass på semester på kanarieöarna. Vanilj, apelsin, ananas och granatäpple. Jättegott. 

* = Förenklingen kommer från att originalreceptet jag sett på denna drink också innehöll 2 cl tequila men jag tyckte det var onödigt med ännu mer alkohol i och den läskiga silvertequila jag har i barskåpet kändes inte som en bra idé att hälla i det här glaset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar