torsdag 22 januari 2015

Logik Isbitsmaskin L12IM14E

 photo L12IM14E_2_zps40qjgdtr.jpgOm man ska göra bra drinkar så går det åt otroligt mycket is. Man ska ha is i shakern eller mixglaset och man ska aldrig fjutta med is i glaset. Har man för lite is i ett glas så smälter den snabbt och späder ut drinken istället för att kyla ner den nämnvärt. Efter att ha försökt hålla ställningarna med att göra is i formar och plastpåsar i min egen lilla frys gav jag i december slutligen upp och köpte hem färdig "party-is" från ICA när jag skulle ha gäster. Isen jag gjorde själv räckte aldrig. Och nu för någon vecka sedan investerade jag i en isbitsmaskin - en Logik L12IM14E från Elgiganten.

Och hur är den då? Jodå: Jag har kört den några gånger och är ganska nöjd med den. Inte missnöjd men inte heller jättenöjd. Den kostade 1490 kronor. Den är ganska tyst. Den är väldigt enkel att sköta. Man måste vara väldigt noga med att kolla att tappventilen i botten är ordentligt stängd, annars rinner det ut vatten. Man slår i vatten i ett vattenfack, ansluter den löjligt korta elsladden till nätet (det står att man inte får koppla ihop den med skarvsladd, men det måste jag göra, för sladdens längd är patetisk). Sedan får maskinen stå och jobba tills den fyllt isfacket. De första laddningarna isbitar blir inte speciellt bra - små och ojämna - men efterhand blir de jämnare och bättre. Däremot blir alla isbitar små. Man kan välja mellan att tillverka stora och små, men de stora är små. 


Det utlovas ett halvt kilo is i timmen från maskinen och det tror jag den klarar. Jag tänker dock inte förlita mig enbart på nyproduktion från apparaten vid nästa fest utan förbereder några byttor is - och sedan får den gå och fortlöpande förnya förrådet tills man märker att gästerna inte vill ha mer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar