måndag 12 januari 2015

Det har varit semesteruppehåll...



Många dar sedan senaste posten, ser jag! Men det har sina skäl: jag och hustrun har varit bortresta. Vi åkte till den vindpinade ön Fuerteventura och bekantade oss med dess karga ökenlandskap, åt och drack gott och hade det allmänt skönt och trevligt. Nu är semestern slut och det är dags att börja äta disciplinerat och nyttigt igen. Därmed torde också bloggandet komma igång igen som vanligt. 

Maten vi åt på Fuerteventura var till största del vanlig "turistmat" även om hustrun faktiskt provsmakade get (och det var mycket gott). Vi hittade två riktigt bra matställen i Corralejo där vårt hotell låg, dels grillkrogen El Toro Bravo där vi åt två gånger och dels den kinesisk-asiatiska Slow Boat II där vi åt en kombinationsmeny med delikat anka som bästa rätt. Båda ställena kan jag rekommendera varmt. 

Det blev en del trevliga drinkar under semestern också. Som alkoholen där inte är speciellt dyr vågar man dessutom provsmaka sådant man inte är helt säker på och jag gjorde därför några trevliga upptäckter som självklart kommer presenteras här på bloggen förr eller senare. Och jag fick mig med mig några trevliga buteljer hem, bland annat en hel literflaska med gul Chartreuse. Den gröna kan man få tag på här i Sverige till hutlöst pris, men inte den gula.

På bilden här ser man för övrigt en slö variant på Cappucino som vi råkade ut för flera gånger under semestern. Det är i själva verket inte en cappucino alls utan en vanlig kopp kaffe som man kröner med en stadig klatt söt grädde ur sprutflaska. Det hela pudras sedan medan sött chokladpulver och resultatet blir... Ja, vad man kan förvänta sig: Sött. Inte överdrivet gott men när man kört mycket bil och blivit lite trött är man inte kräsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar