fredag 23 januari 2015

Margarita - där satt den!

 photo 28.-Margarita_zps5p2wm1vz.jpgHustrun och jag började faktiskt undra om det kanske var så att vi inte gillade tequila eftersom de drinkar med denna bas vi blandade ihop hemma inte blev så där värst goda. Sedan lärde vi oss (och det borde man ha kunnat räkna ut med ändan, för det är ju rätt självklart) att det finns ful-tequila och fin-tequila och att det straffar sig att vara snål. Jag satte mig och googlade runt efter vägledning och fann den här underhållande artikeln av Anton Dilber. Efter att ha läst den beställde jag en flaska Arette Tequila Agave de Oro Reposado (86341) och följde Antons recept för Margarita.

4 cl Tequila

2 cl Cointreau
3 cl färskpressad limesaft
1 tesked sockerlag (1:1)

Resultat: oj, vad gott! Riktigt, riktigt gott! Reposado-tequila har alltså lagrats och blivit mjukare. Här fanns ingenting av det där som smakar som spolarvätska luktar, ingen biton av sådan där olja som jag en gång i tiden använde för att smörja ventilerna till min tuba med (spelade alt- och tenortuba i ett antal år, men det var länge sedan). Reposado-tequila kan man utan problem dricka ren och den är god så - men i en sådan här Margarita är den fantastisk.

Arette Tequila Agave de Oro importeras till Sverige av Cask & c:o

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar