torsdag 27 november 2014

Absintskedar

Dags att lägga till en ny etikett på bloggen, nämligen "bestick och glas". Och jag öppnar den med att visa upp mina fyra absintskedar som jag köpt för att kunna begå absintritual på det rätta sättet. Absint ska ju inte drickas ren, som en del purpurpuckon gör - den är alldeles för stark för det och är det en riktig absint och inte bara hysterisk starksprit med smaksättning av lakrits och tillsatt karamellfärg så skall den spädas med vatten för att smakerna ska komma fram. Även om åtskilliga förståsigpåare säger att en bra absint bör förtäras utan tillsatt socker så är det ändå traditionellt och vanligt att använda 1-2 sockerbitar i en standarddos absint. Själv tar jag två i Grön Opal. Och det är här absintskeden kommer in. Man lägger skeden över glaset med absint. Sedan lägger man snabbsockerbitar på skeden och blöter dem med iskallt vatten. Efter en stund faller de samman och då sköljer man ner dem med mer iskallt vatten (dock inte mer än att man uppnår den avsedda spädningen, 1 del absint och 3-5 delar vatten beroende på smak). Sedan tar man skeden och rör runt i glaset så att det sista sockret löses upp ordentligt.

De två skedarna till vänster och den längst till höger köpte jag via postorder från Liquers de France och en vän i England var behjälplig med att ta emot dem och posta till Sverige för att jag skulle slippa betala säljarens konstiga extrapåslag - jag sparade typ 300 kronor i fraktkostnad. Andra skeden från höger inhandlade dock hustrun på Vin & Antique på Nybrogatan (Stockholm).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar