tisdag 18 november 2014

Purple Cosmopolitan



Cosmopolitan är en klassisk drink med vodka som bas, cointreau eller triple-sec som andra spritingrediens, limesaft och tranbärsjuice. Sedan finns det givetvis en uppsjö varianter av den och en av dem är Purple Cosmopolitan, där man byter ut den andra ingrediensen mot Blå Curacao (som i praktiken är samma som triple-sec, fast med blå karamellfärg). Den har jag varit sugen att göra ett bra tag och när jag nu fick tag på Blå Curacao till anständigt pris i Riga så...

Teorin är alltså att det blåa i Curacao skall ingå ljuv förening med den röda tranbärsjuicen och åstadkomma en vackert lila drink. Vad jag fick istället var en klart blå Cosmo; det naturliga färgämnet i Jokk var helt enkelt inte starkt nog. Antagligen är det röd karamellfärg i amerikansk tranbärsjuice, vad vet jag. Hur som helst så kan jag bara få till en lila Cosmo som på bilden genom att tillsätta extra röd karamellfärg.

Per glas:

4 cl vodka

2 cl blå curacao
2 cl tranbärssaft
1 cl limesaft
5 droppar röd karamellfärg

Utesluter man den röda karamellfärgen leder receptet till en Blue Cosmopolitan enligt bilden nedan. Det finns dock en liten, knappt synbar antydan till lila färg i den. Vill man göra drinken otvetydigt blå kan man använda vit tranbärgsjuice istället. 

Energivärdet i en Cosmo borde ligga straxt över 100 kcal per glas.


Blue Cosmopolitan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar