torsdag 27 november 2014

OBH Nordica Precision Grinder 2409

Jag maler numera allt kaffe från bönor, jag har inte köpt färdigmalet kaffe sedan i juni, tror jag. Det handlar om smak. Det blir lite godare på detta viset. Jag har dock inte nördat ner mig fullständigt i kaffekvarnar (ännu) och jag handmaler inte med gammaldags kvarn som en del tycker man ska göra för den ultimata "känslan av feeling". Den gamla kaffekvarnen (från Bosch?) som jag och hustrun fick i bröllopspresent pajade för ett tag sedan och en kort period därefter använde vi en enkel OBH Nordica Coffe Mill - men den tröttnade vi snabbt på och uppgraderade till en dyrare OBH Nordica Precision Grinder 2409 (bilden). Den är okej. Det är enkelt att ställa in grovleken men det är bättre att ladda behållaren med rätt mängd bönor än att använda den inbyggda portioneraren som inte är speciellt precis. Ska man klaga på någonting är det väl att det blir en hel del kaffedamm som hamnar runt omkring varje gång man lossar behållaren med malet kaffe. Men som kvarn betraktad... Alltså; den gör det den ska och det är att mala grovt till Chemex och halvgrovt till Hario. Och det gör den. Den dag den går sönder kanske jag får för mig att lägga pengar på någon lyxigare kvarn men till dess duger den bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar