onsdag 26 november 2014

Krubberiet i Länna - igen

Jag vill bara återigen göra lite reklam för Krubberiet i Länna Handelsområde. Det är till det yttre oansenlig korvmoj bredvid Jysk men där serveras den bästa korv jag någonsin haft glädje att smaka. 

Artur Oziemkowski är korvgubbe extraordinaire. Han gör två av korvarna själv; dels den polska vitkorven som är hans signaturrätt, dels månadens korv som jag återkommer till. Jag känner att jag snabbt börjar får slut på superlativen när jag skall beskriva den polska vitkorven - men den är verkligt helt otroligt, fantastisk god. Lukten! Smaken! Eftersmaken! Du kan få den nedtryckt i en rostad baguette tillsammans med surkål, saltgurka och senap eller varför inte dijonnaise. Jag blir helt fjantig av den, så god är den.

Precis lika underbar är den korv som nu varit "månadens korv" och därför snart, på gott och ont (jag hoppas den återkommer), byts ut mot någon ny kreation: Boudin Blanc Cajun. Sanslös. Otrolig. Makalös. Värd högsta beröm.


Sedan har Krubberiet en rad andra korvar varav jag smakat en: lammkorv från Wurstmaster. Jättegod den också - men samtidigt snäppet under Arturs hemgjorda korv. Ska snart testa "Bondekorven" som tydligen är rejält rökt.

Ska jag dessutom tillägga att vår korvgubbe extraordinaire är jättetrevlig och social och ger service utöver vad man kan förvänta sig? Jag och hustrun kom dit sent en eftermiddag när han faktiskt stängt för dagen - men han öppnade igen och stekte ett par vitkorvar åt oss!

Fem feta drakar med fem feta korvar i käften är betyget för Krubberiet! Högsta möjliga. Jag struntar i att det inte finns några inomhusbord och att man får stå och huttra i novemberkylan - det är värt det!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar