onsdag 26 november 2014

Iskaffe - försök 3

Det är verkligen inte rätt årstid att dricka iskaffe (huttrar) - men gott är det. Jag har nu testat POI-metoden (pour over ice) tre gånger och resultatet blev ett misslyckande med Monte Allegrobönor, framgång med Kigwandibönor och nu ännu en framgång med etiopiska Sidamobönor. De behöver inget tillsatt socker! 

POI är enkelt förklarat en vanlig bryggning med Hario V60 där man bytt ut halva mängden vatten mot is som man lägger i bryggkannan. Då kyls kaffet ner med en gång och blir dessutom inte utspätt av att man tillför extra vatten. Den omedelbara nedkylningen bevarar helt klart kaffets smak. Jag bryggde en kanna Sidamo igår kväll och satte i kylskåpet, kaffet smakar utmärkt nu på morgonen. Det värmer inte gott - men smaklökarna får sitt och koffein är ju alltid koffein.

Sidamobönorna (köpta från Espressohouse) är alltså etiopiska. De odlas på hög höjd och soltorkas. Rostningen är ljus. Espressohouse hävdar att Sidamo "påminner om söta, mogna jordgubbar och vaniljkräm, med en sammetslen eftersmak" och jodå, det finns en liten, liten ton av jordgubbar i den ändå distinkta kaffesmaken. I vanlig ordning känner jag inte vaniljen men det finns en liten naturlig sötma i Sidamo. Ofta rekommenderas att man tillför lite socker till iskaffet för att kylan kan förstärka kaffets inneboende bitterhet - men det behövs inte om man använder Sidamobönor. Bra där!

Nota bene: jag dricker alltså iskaffet som mitt vanliga kaffe - utan mjölk. Jag har absolut ingen aning om hur det påverkar smaken om man drar mjölk i en POI-bryggd Sidamo. Det kan bli jätteäckligt. Eller gott. Har inte testat det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar