lördag 1 november 2014

Monte de Dios - kaffe från Honduras



Då fick Espressohouse till slut in Monte de Dios! De har listat det bland sina kaffesorter ett bra tag men jag har inte förrän nu kunnat smaka det, än mindre kunnat köpa hem bönor, eftersom det inte funnits i butik! Men nu så! Och oj - det var riktigt gott! 

Espressohouse själva beskriver kaffet så här: "Doft: Mörk choklad och katrinplommon. Smakbild: Tydlig vaniljkaraktär med en sötma av katrinplommon och en syrlighet som påminner om röda vinbär."

Jag känner chokladdoften när jag luktar på kaffet - men katrinplommonen bara när jag smakar det. Hustrun känner vaniljkaraktären vid smakning, det gör inte jag. Däremot finns en trevlig sötma i kaffet och det finns en ton av katrinplommon - dock en angenäm sådan som tack och lov inte för tankarna till sådan där juice som man dricker om man är hård i magen... Och eftersom jag nästan aldrig äter röda vinbär är jag inte speciellt duktig på att känna igen smaken av dem - men det finns en trevlig syra i kaffet.

Hoppas verkligen Espressohouse fortsätter hålla sig med det här kaffet. Sitter just nu med en kopp Hariobryggt Monte de Dios i handen. Mmmm... Jättegott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar