tisdag 18 november 2014

Saffransräkor och vitlöksbröd



Den här rätten är inspirerad av fisk i saffrans- och kokossås

Ingredienser (2 pers):

400 gram skalade räkor (eller räkor och kräftstjärtar, som jag använde).
1 burk med 400 ml kokosmjölk.
2 dl matlagningsyoughurt
1 paket saffran
1 klatt sambal oelek efter smak
Lite chilipeppar efter smak
Cayennepeppar efter smak
Hummerfond (glömde jag).
Salladslök och spetspaprika som garnering.
Vitlöksbröd.


Tillagning:

Värm upp kokosmjölk och matlagningsyoghurt i en kastrull. Glöm inte att röra om och akta så du inte bränner vid. Tillsätt saffran och övriga kryddor, låt puttra några minuter.

Lägg de skalade räkorna i såsen och värm dem i cirka 1½ minut. Ös sedan upp dem i skål tillsammans med ungefär en halv deciliter sås per portion.


Garnera med salladslök och spetspaprika.

Servera med varmt vitlöksbröd. Jag räknade med en fjärdedels baguette ungefär. 


Energiinnehåll?

Jag beräknar detta till ungefär 600 kalorier per portion, inklusive vitlöksbrödet, men det beror på hur mycket bröd man tar och om man vill ha mer sås. Kokosmjölken är rätt kaloririk. Det är inte mager mat detta, samtidigt som den tyvärr ger lite dålig bukfylla så en sallad till vore bra. 


Smakar det bra?


Alldeles utmärkt, trots att jag glömde tillsätta hummerfonden! Men jag ska gärna göra den här rätten igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar