söndag 16 november 2014

The Terror of the Deep / Djupets Fasa

The Terror of the Deep - Djupets Fasa - lärde jag mig att göra igår när jag kollade upp vad man kunde använda Kraken Black Spiced Rum till. 

Ingredienser per glas:

4 cl Kraken Black Spiced Rum
4 cl Blå Curacao
2 teskedar Sweet & Sour mix
1 slurk ananasjuice
1 skvätt 7up
1 liten skvätt grenadin

Tillredning:

Du häller Kraken rom och Blå Curacao i ett klassiskt grogglas med isbitar.

Två teskedar "Sweet and Sour" (två delar sockerlag som rörts ihop med en del limesaft och en del citronsaft) per glas skakas sedan i en mixer med isbitar tillsammans med en slurk ananasjuice och lite 7up (lightvarianten går utmärkt). 

Det skakade hälls i glaset, ovanpå Kraken och Curacao. Sedan toppar man med lite grenadin som sjunker ner och gör botten i glaset lite svartviolett...

Resultatet blir någonting i stil med bilden här intill. Resultatet är välsmakande och sött och jag gillar den mjuka övergången från den gröna ytan till det mörkblå, nästan svarta djupet.

Jag gjorde två omgångar av The Terror of the Deep; första gången var jag snål på grenadin och då blev bottnen mer blå. Andra gången överdoserade jag nog lite och då blev det lite röda stråk i vattnet som att Kraken tuggat i sig oskyldiga offer. Men grenadin är väldigt sött och man bör nog hålla ner på mängden. Det är redan Blå Curaco i och den sötman är tillräcklig. Exakt hur mycket ananasjuice och läsk som ska i anges heller inte i recepten och här finns utrymme för experimenterande. Likaså är det fråga om man inte kan ersätta sweet-and-sour-mixen, som också är söt, med bara citron eller limesaft? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar