tisdag 25 november 2014

Iskaffe - ett första experiment



Jag har på sistone intresserat mig för konceptet med och teknikerna för att ta fram gott kallt kaffe. Det duger, enligt min begränsade erfarenhet, verkligen inte med att ta en latte och hälla is i den som de gjorde på ett fik jag besökte förra sommaren. Det kaffet smakade blaskigt, vattnigt och trist. Nu finns det dock ett antal metoder som verkar bättre. En av dem testade jag idag på Johan & Nyströms konceptbutik. Det består i att man gör en Hariobryggning men där hälften av vattnet ersatts med is som får ligga i bryggkannan och omedelbart kyla ner kaffet. Och det jag drack i butiken (glömde dessvärre att anteckna namnet) var godare kallt än varmt!

Nu provade att brygga en kanna brasilianskt Monte Allegre hemma med samma metod. Den ska stå i kylskåpet över natten och drickas i morgon - men jag provsmakade först och blev lite besviken, för det behövdes socker! Och jag har druckit Monte Allegre utan någon sötning i flera månader! Så... Burken med kallkaffe har därför laddats med två bitsockerbitar och vi får se hur det blir i morgon.


Uppdatering på morgonen kl 07.23:

Nope. Det blev inte gott ens med extra socker. Monte Allegre tjänade inte alls på att kylas ner. Efter ett par klunkar gick det ner i slasken.

Nästa kaffe att testa blir kenyanska Kigwandi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar