söndag 30 november 2014

Terror of the deep - modifierad

Ibland är det verkligen så att "less is more" och detta gäller också drinken The Terror of The Deep som jag beskrivit här

Djupets Fasa är i sin ursprungliga form väldigt söt. I går gjorde jag ett experiment med att förenkla den och dra i mindre socker. Jag minskade därför mängden blå Curacao med hälften, skippade helt sweet-and-sour-sockerlagen och som jag hade inte lust att köpa ren ananasjuice när jag redan hade blandad apelsin-och-ananasjuice hemma så använde jag den. Resultatet blev alldeles utmärkt. Drinken blev godare och mindre sliskig. 

Ingredienserna är nu därför, per glas:

4 cl Kraken Rum
2 cl Blå Curacao
1 slurk ananas & apelsinjuice.
1 skvätt 7up
1 liten skvätt grenadin


Och drinken tillreds så här: du tar ett klassiskt Highballglas och fyller det med is. Du slår först på Kraken, sedan Curacao. Därefter häller du lite juice och lite 7up (eller sprite, och det går utmärkt med sockerfri) i en shaker med is och skakar. Varning: om du inte håller tätt ordentligt kan det bli kladdigt, för du skakar ur kolsyran ur läsken! Därefter häller du skaket ner i glaset. Ta därefter en pipett och spruta några skvättar grenadin ner i drycken, någon av dem djupt. Resultatet ska bli en drink som är mörkt blå-lila i botten och blir allt grönare mot ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar