lördag 8 november 2014

Cantina Zaccagnini

Cantina Zaccagnini (3023) är ett utmärkt, gott vin från Abruzzo i östra Italien. Jag rekommenderar  att man dricker det med mat till för att det skall komma till sin rätt - men det är gott i sig självt också. Inte fantastiskt. Men gott.

Enligt recensioner gör det sig väl med pasta eller pizza - men det vet jag inget om. Jag har druckit det till kött med smörstekta morötter (vid första tillfället) och ugnsrostad potatis (vid andra tillfället) och en sötsalt sås med Madeira-bas och till denna föda var Cantina Zaccagnini förträfflig. Och just som det var så väldigt gott till maten så tappade vinet liksom fart när det skulle klara sig på egen hand. 


Som jag är urusel på att beskriva smaker är jag tvungen att kolla vad andra säger om det och fundera på om jag instämmer i beskrivningen.

Bärigt - ja, absolut! Fråga mig bara inte vilka bär... 

Körsbär - ja. 

Plommon - jodå.

Läder - mjaaa... En ton av det, kanske.

Vanilj - nej. Jag kan inte känna någon vaniljton. 

Mörk choklad - Nja. Kanske lite.


Vinet kostar 99 kronor på Systembolaget och jag kommer köpa det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar