måndag 24 november 2014

Bonpas Côtes-du-Rhône Don Alfant

Bonpas Côtes-du-Rhône Don Alfant (systembolaget 2016) är, om jag förstått det rätt, ett syskon till de mer välkända vinerna från Châteauneuf-du-Pape. Flaskan är, som framgår av bilden, elegant. Vinet ser dyrare ut än vad det är (89 kr) - men tack och lov är det inte bara glassig yta, för i flaskan finns en mycket välsmakande dryck!

"Kryddig, fruktig smak med inslag av fikon, lagerblad, björnbär, muskot och kanel" skriver systembolaget i sin smakbeskrivning. Det fruktiga och i största allmänhet kryddiga känner jag förstås (för det är uppenbart) och fikon inbillar jag mig finns där också. Och även om jag inte skulle säga just björnbär så finns en trevlig bärig smak i vinet.

Jag och hustrun delade en flaska av detta goda vin till stek med sötpotatis, palsternacka och fetaostkräm igår och till min lyckade fläskfärsgryta idag. Jag tycker definitivt vinet kom bättre till sin rätt med grytan. Utan mat till är det fortfarande gott men som med så många andra viner står det inte riktigt lika starkt och rakryggat på egna ben. Min amatörmässiga slutsats är att man ska dricka det ihop med smakrik men inte nödvändigtvis kryddstark mat, för med sådan kan det nog upplevas som lite mesigt.

Återigen en "mellanviktare"; ett mycket gott och prisvärt vin som överträffar många andra i samma prisklass och är tillräckligt mäktig för att utmana en del betydligt dyrare sorter men inte är tillräckligt bra för att vinna en plats bland dem. För en glad bon vivant med medelklassig vinbudget är det precis vad som behövs för att förgylla en god måltid. Kommer definitivt köpa det igen. Rekommenderas varmt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar