måndag 28 september 2015

Tommasi Surani Atlas

 photo atlas_zpsbrpxrvos.jpgJag kan inte påstå att jag tidigare blivit i närheten av imponerad av något ekologiskt vin jag smakat. Och det blir jag inte av det här heller. Men det är ett helt okej vin. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa det igen.

Tommasi Surani Atlas är ett sådant där vin som vill ha salt mat till sig. Inget sött. Det fungerade fantastiskt bra vid ett första test tillsammans med bröd, gestost och serranoskinka och vid ett andra med baconchips (hupp!) - men tillsammans med söt glass var det inte gott alls. Utan något ätbart till är det fullt drickbart men inget märkvärdigt alls och då kan man lika gärna dricka läsk istället. Så då vet vi det. 

Monopolet beskriver smaken så här: "Mycket fruktig smak med inslag av fat, körsbär, svarta vinbär, jordgubbar och örter."

Mycket fruktigt, ja. Det är det. Men jag skulle inte för mitt liv kunna identifiera någon enskild frukt i smakkombinationen. Körsbär är tillräckligt vagt för att man ska kunna tillstå att "ja, jo" men jordgubbar? Ja, sådana där smaklösa jordgubbar som skrämts upp i något växthus innan tillväxtsäsongen börjat, möjligen. Örter... Också härligt ospecifikt, så visst. 

Det man möjligen kan tycka saknas är fyllighet. Inte så att detta vin är tunt eller blaskigt, men hade det haft lite mer kropp och lite mer tryck hade det inte gjort något. 

Tommasi Surani Atlas kostar nittionio kronor på Systembolaget, där det har nummer [75292]. Det är i linje med andra viner i samma prisklass, så ur det perspektivet är det absolut värt pengarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar