söndag 6 september 2015

Havtornscocktail

 photo IMG_1186_b_zpsgzabsjar.jpg

En fantastisk god drink - och mycket enkel att göra, om man bara kan få tag på havtornssaft! Min är från Syltkrukan - vars hemsida du hittar [här].

1/2 dl havtornssaft - outspädd.

4 cl mörk rom. Jag använde en förhållandevis billig sort som heter Casablanca och som köpte i Riga förra gången jag var där. Det går helt säkert bra med vilken mörk rom som helst, så länge det inte är en sådan där uråldrig historia som ska drickas ren. 


Skaka ingredienserna med is och sila upp i ett kylt cocktailglas. Toppa sedan upp med 7up efter smak. Det går utmärkt med 7up Free, tycker jag.

De här smakerna gifter sig väldigt, väldigt fint. Havtorn som är syrligt och sött (påminner lite om passionsfruktjuice, fast den är mycket godare), den trevliga smaken av rom som ger en ton av råsocker - och så en läskande fruktighet och bubblighet från 7upen. Nu är ju smaken som baken men detta är bland det godaste jag slabbat ihop i Feta Drakens Bar! En riktig fullpottare! Nomnom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar