söndag 6 september 2015

Havtornssaft från Syltkrukan

 photo IMG_1148_b_zps2wznso8i.jpgFör ett par lördagar sedan köpte jag en flaska havtornssaft på Bondens Marknad på Katarina Bangata. Egentligen var det havtornsbär jag var ute efter, för att testa ett recept på Havtorns-trocadero, men några bär fanns inte där och jag har för övrigt inte lyckats hitta frysta heller. 

Hur som helst: jag hade smakat havtorn förut, för länge sedan, och kom ihåg det som gott. Men jag hade fel. Havtorn är inte gott. Havtorn är jättegott! I går var jag tvungen att åka in till marknaden och köpa lite mer saft och nu måste jag undersöka var man kan hitta mer när det inte är marknad. Syltkrukan som tillverkar saften jag köpt är baserade i den lilla hålan Månkarbo i Uppland (har faktiskt varit där) men de har återförsäljare i Stockholm som jag måste besöka.

Om du inte smakat havtornssaft - gör det. Det är inte bara smaskens - havtorn är också väldigt vitaminrika. 

Om just Syltkrukans saft tycker jag att spädningen på 1+4 som står på flaskan ger väldigt klen saft. Större dos är nödvändig. Bättre än att spä med vatten är istället att använda 7up Free. Då får man en skitgod havtornsläsk som inte har fler kalorier än vad saft spädd med vatten har + att med läskspädning så kan använda doseringen på flaskan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar