söndag 23 augusti 2015

Återbesökt Parisersmörgås

 photo IMG_0959_b_zpsoesirmdo.jpg

Den här goda smörgåsen kallas ibland Parisare men det är bättre att säga Parisersmörgås så att den inte blandas ihop med kombinationen hamburgerbröd + korv, som ju också kallas Parisare.

Parisersmörgås är en dansk kreation (Pariserbøf) och är, enkelt uttryckt, en hemkörd hamburgare eller pannbiff på rostat bröd. 

Förra gången jag gjorde en parisersmörgås använde jag vanligt köperostbröd, idag blev det nybakat Pain de Mie som jag rostade mkt lätt i stekpanna. Hamburgaren på var på 80 gram, en bit av en större sats köttfärs gjord på 5%-ig nötfärs, lite olivolja, worcestershiresås, svartpeppar och purée på gul lök.

Burgaren på brödet och ovanpå den ett helt stekt ägg. På bilden ovan ser man inte burgaren, på grund av detta - men den var där den skulle vara. Lite riven pepparrot uppe på ägget och några kaprisar bredvid så var mackan komplett. Egentligen borde det ha varit smörgåsgurka på den också men den glömde jag självklart bort. Danskarna kör med rödbeta också men det vill jag inte ha.

Måltiden ovan - med ett extra bröd vid sidan av - gick loss på någonstans 530-550 kcal. Det är rätt mycket kalorier för förhållandevis lite bukfylla, så äter man parisersmörgås bör man se till att ha planerat in för mer föda senare...


Jag åt den här som middag men det är väl egentligen mer av en lunchrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar