lördag 1 augusti 2015

Night Light

 photo IMG_0097_b_zpsn9sh6g2s.jpg

Och först ut i augusti - en drink! Den här skakade jag ihop i går kväll. Den heter Night Light och innehåller en i sammanhanget relativt ovanlig ingrediens, nämligen äggula. Receptet jag följde föreskrev:

2 delar ljus rom (Havanna Club Añejo Blanco)
1 del äggula
1 del Orange Curacao (Cointreau)

Ingredienserna skakas våldsamt med is och silas sedan i ett väl kylt cocktailgals.

Jag gjorde drinken väl stor med fulla uns (3,3 cl) som delar - det blev lite mycket faktiskt. Det hade räckt gott och väl med en 4a rom, en 2a Cointreau och 1 msk ägg. 

Smaken? En bra drink - men inte fantastisk. Den är bäst några minuter efter skakning när den fortfarande är kall men när den är helt färsk kommer inte smakerna fram riktigt. Samtidigt känns det som att det fattas något. Jag vet inte riktigt vad. Det kan vara sötman som är för låg (åtgärdas med sockerlag) - eller så behövs ytterligare något för att den ska komma till sin rätt. Lite riven muskot ovanpå? Kanel? Ett par droppar Angostura bitter? Jag får testa vid något annat tillfälle. Det känns som den här drinken kan bli bättre.

Uppdatering 2015-08-02: Förbättrat recept

Provade i går kväll följande recept:

5 cl Havana Club Añejo Blanco
1 msk Cointreau
1 msk Licor 43 
[789]
1 msk äggula 

Klar förbättring. Sötman och vaniljen från Licor 43 var precis vad som behövdes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar