söndag 16 augusti 2015

Isglass på Pimm's och Ginger Beer

 photo IMG_0816_b_zpsjgftuvmb.jpg

Jag använde min sista flaska Thomas Henry Ginger Beer till den här glassen - ICA har slutat ta in denna kryddiga ingefärsöl. Lyckligtvis finns det andra sorter man kan använda. Hur som: kombinationen Ingefärsöl och Pimm's nr 1 [8416] är ju egentligen en drinkblandning - men den fungerade perfekt för isglass med vuxen smak. 

Mina Zoku Classic Pop Molds (som jag köpt på Enklare Liv i Farsta) rymmer ungefär en deciliter vätska så i varje isglass hällde jag 1 matsked Pimm's och toppade upp med avslagen Thomas Henry (jag hällde den i en skål och lät den stå ett tag tills bubblorna gett sig). Sedan in i frysen med det hela. Glassarna fick stå i ett knappt dygn och frysa till sig. 

Jättegod, kryddig, läskande! Alkoholhalten i Pimm's är rätt hög, så det är inget för barn utan utpräglad vuxenglass. Alkoholen förhindrar också att isglassen blir stenhård. Man bör äta den över tallrik/mugg och ha papper till hands, för det är lätt att drälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar