lördag 8 augusti 2015

Paloma

 photo paloma_zpsmm1q9ezg.jpg

Mexikos nationaldrink är - efter vad jag hört - inte den (ö)kända Margaritan, utan Paloma. Den kan göras på omständligt sätt med färskpressad grapefruktjuice eller på det vanliga, enkla mannen-på-gatan-sättet med tequila och grapefruktläsk. Jag har försökt få till denna enkla historia flera gånger utan att det blivit bra och anledningen tror jag är bristen på bra grapefruktläsk. Grappo och liknande är faktiskt inget vidare. Men nu hittade jag en lyxig lemonad vid namn La Mortuacienne Pamplemousse och den smakar riktig grapefrukt. Den blev utmärkt.

En normalstor Paloma görs i ett grogglas eller större dricksglas med is:


Häll på 5 cl Tequila
Pressa över saften från 1/2 lime
Fyll upp med Grapefruktläsk efter smak, blanda

Jag gjorde nu halva Palomor på:

Mindre dricksglas med is
2,5 cl Tequila Corralejo Reposado (86237)
Pressa över Saften från 1/4 lime
Fyll på med 1 dl La Mortuacienne Pamplemousse, blanda

Vanligt är att låta limen man pressat ut hamna i glaset, eller så lägger man i några apelsinskal för att det ska se snyggt ut + oljorna i skalet kan ge lite extra smak. Många recept föreskriver också en nypa salt, men det testade jag inte.

Så hur smakar Paloman? Svar: Gott! Mycket gott! Läskande och lite surt! Med en bra tequila och en bra grapefruktläsk är detta en mycket trevlig drink. 

Se också: Paloma Especial

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar