lördag 29 augusti 2015

Brasilianska räkor med ris - misslyckat försök

 photo IMG_1065_b_zpsqbhkvjtj.jpg

Det här är en rätt med potential. Tyvärr misslyckades mitt första försök att laga den - framförallt på grund av min oförmåga att acceptera verkligheten:

Räkor på burk är inte gott.

Räkor ska vara färska eller frysta. Räkor på burk smakar alltid burkigt. Alltid lite unket. Alltid lite sämre. Det finns bättre burkräkor och sämre burkräkor men det är alltid, alltid, alltid bättre att använda färska eller frysta.

Jag använde alltså burkräkor i rätten och därför smakade den följaktligen burk. Så enkelt är det. Men den borde kunna bli god, så jag ska göra den igen. Men absolut inte på burkräkor, då.

Receptet är alltså Brasilianska räkor med ris och medan riskokningen inte tarvar något närmare beskrivning så krävs lite jobb med räkorna.

Du behöver:

Räkor. Jag hade 85 gram/portion men nästa gång ska köra på 100g.
Gul lök. En halv lök per portion.
Vitlök. En halv klyfta per portion. Nästa gång tar jag mer.
Röd chilifrukt. 1/2 frukt per portion. 
Kokosmjölk. 1/2 dl per portion.
Körsbärstomater. 100g per portion. Avrunna burktomater går utmärkt.
Haricot Verts. 100 gram per portion.
Rapsolja, 1/2 msk per portion.

Som framgår av bilden fick jag använda sockerärtor istället för haricot verts eftersom det inte fanns några färska i affären och jag av någon anledning inte ville ha frysta - vilket annars brukar gå bra. 

Först ska löken, vitlöken och chilin finhackas. Hetta upp en stekpanna med oljan i och låt sedan lök, vitlök och chili stekas under lock på låg värme i 8-10 minuter. 

Slå på kokosmjölk. Jag använde tyvärr Kung Markatta och det ska jag inte göra igen för den var smaklös och grynig. Låt puttra under lock några minuter.

Ner med tomater och haricot verts, puttra fyra minuter under lock.

Sist slår man på räkorna och låter dem hettas upp i 2-3 minuter, max. 

Färdigt! När man sedan serverar blir det mer brasilianskt om man strör lite hackade jordnötter och färsk koriander över. Det hade jag dock inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar