måndag 31 augusti 2015

Prohibition Zinfandel

 photo prohibition-zinfandel_zpsf6ybv2l1.jpgVi startar september månad här på Feta Draken med en flaska Prohibition Zinfandel [74299]. Jag och hustrun delade en sådan till gårdagens ryggbiff med papas arrugadas.

Alkoholmonopolet beskriver det här vinet så här:

"Mycket fruktig smak med liten sötma, inslag av fat, blåbär, björnbär, choklad och vanilj."


Och kort och gott: ja. Det är så det smakar. Mycket fruktigt är det. Fruktigt och bärigt. De hade kunnat tillfoga någonting om plommon i smakbeskrivningen. Jag känner sedan förstås, som vanligt, inte den där vaniljtonen de talar om - men vinet har en sötma som inte smakar socker och jag förmodar att det är den så kallade vaniljen som spökar. Choklad finns där... kanske. Lite osäker på det. Det jag inte är det minsta osäker på är att vinet är lättdrucket och gott. 

Bloggaren Johan P sågar det här vinet fullständigt och skriver om den "...kemiska doften med körsbär, hallon och kattlåda, dels den galet ointegrerade alkoholen som jag är rädd ska ge mig brännblåsor i munnen". 

Jag begriper inte vad han talar om. Han måste ha åkt på en muterad flaska eller något. Det finns absolut ingen "kemisk" doft av kattlåda här. Tro mig. Efter tio år med kattlåda i lägenheten är jag rätt bekant med den doften och så uselt är inte mitt luktsinne att jag inte skulle reagera om ett vin verkligen luktade kattlåda. Några brännblåsor i munnen får man heller inte av vinet. Han tramsar bara. 

Jag rekommenderar det här. Prohibition Zinfandel är bra. Man ylar kanske inte av lycka över det men det smakar utmärkt till grillat nötkött, det luktar inte kattlåda och det kostar 99 kronor på bolaget. Det är det värt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar