onsdag 12 augusti 2015

Champs Élysées Cocktail

 photo IMG_0624_b_zpszo91wcjq.jpg

Grön Chartreuse [606] är en förhållandevis välkänd likör även om det verkar vara rätt få som faktiskt smakat den. Den är snordyr, jättestark (55%) och väldigt, väldigt örtig och har en rätt så parfyrmerad doft. Jag tycker den är god - men svår. Dess syskon Gul Chartreuse är mildare, lättare och i mitt tycke godare - men den går tyvärr inte att uppbringa i det här landet. Den finns inte i Alkoholmonopolets sortiment och inte heller i beställningssortimentet (privata importörer som säljer via monopolet). Jag fick dock tag i en literflaska på Fuerteventura i januari, till en i sammanhanget mycket blygsam kostnad, och betalade dyra pengar för en mindre flaska på Gerry's Wines and Spirits i London häromveckan. Tillgången är därmed säkrad för ett tag framöver. Gul Chartreuse är  inget man sitter och groggar på till chipsen - man dricker den antingen i små likörglas eller använder den i någon cocktail då och då. Som den här: Champs Élysées - som jag premiärtestade ikväll. 

4 cl Konjak (Jag använde Hennessy VS [156])
2 cl Gul Chartreuse
1.5 cl Citronsaft
0.5 cl Agavesirap (eg. sockerlag 1:1 - men jag föredrar agavesirap).

Skaka ingredienserna i shaker med is och sila upp i ett cocktailglas. 

Jättegod drink. Söt men lite syrlig, med rik konjakston och kryddighet från Chartreusen. Definitivt värd att göra igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar