lördag 22 augusti 2015

Millefiori

 photo millefiori_zpsf9brlkhb.jpgDet är trevligt när man hittar viner som inte kostar en förmögenhet och som samtidigt verkligen är goda. Inte bara prisvärda i bemärkelsen "ja, för en sådan här billig flaska så duger det ju" - utan gott. Millefiori [2769] är ett sådant. 

Jag ska erkänna att det var etiketten som lockade mig. Det är inte alltid en snygg eller rolig etikett speglar det vin som det marknadsför, men i detta fall blev jag inte besviken. 

För 89 kronor får du en flaska härligt fruktigt, småkryddigt och väldoftande vin. Millefiori bär toner av körsbär, plommon, tobak, salvia och rent av lite kola någonstans. Det bekommenderas till lamm och nötköt av Bolaget - och nog slank vinet ner fint tillsammans med oxfilé, det kan jag lova. 

Läste någonstans att Millefiori är ett bra vin till en smakrik ostbricka och det är jag benägen att tro på, även om jag inte testat. 

Helt klart ett vin att köpa mer av. Riktigt bra. Ett av de bättre jag smakat i år, även om favoriten just nu fortfarande är Inception

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar