onsdag 4 februari 2015

Bellingham Pinopasso

 photo Pinopasso_2_zpsnmeqfwqy.jpgDet var ett par månader sedan jag drack det här vinet sist och jag har glömt att blogga om det! Nåja - den synden är lätt att göra bot och bättring för. Bellingham Pinopasso (72813) är ett sydafrikanskt vin - det ingår inte i bolagets vanliga sortiment men kan beställas (importeras av Fondberg). Jag har tur att de sedan en tid tillbaka håller sig med ett litet lager på systemet i Farsta och det börjar nog bli dags att åka dit igen och köpa på sig ett par buteljer, för Bellingham Pinopasso är ett trevligt vin. Precis som med Les Dauphins som jag skrev om igår så är inte heller detta ett sådant där vin som man blir helt knäpp av för att det är så gott - men av de två är nog detta det bättre och det ska det ju också vara när det kostar tjugo kronor mer.

Importören beskriver smaken så här: "Klar mörkröd färg. Stor lätt rökig doft med inslag av torkad frukt och mörka bär. Smakrikt fylligt vin med inslag av torkad frukt, mörka bär och lätt rökighet."

Vinguiden beskriver det: "PINOPASSO är ett fylligt vin med massor av generös frukt, härlig friskhet och lång eftersmak. Den är sprängfylld av mörk, röd och tät frukt med inslag av mörk choklad."

Det låter ju inte helt fel, eller hur? Eh? Alla recensioner jag sett av det har varit positiva (från ganska till mycket) och alla rekommenderar det till köttgrytor och annan "mustig" mat. Jag skulle också säga att detta är ett matvin - man ska ha det till middag och dricka upp det medan smakerna från maten fortfarande är levande i gommen. Det gäller iofs de flesta viner, tycker jag, men vissa står starkare för sig själva än andra. Bellingham Pinopasso vill ha köttgryta. Typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar