onsdag 25 februari 2015

En bättre GT - del 1

 photo IMG_8223_b_zpspceexm1s.jpgAnton Dilber beskriver i sin blogpost (artikel) "Gin & Tonica" hur många ser på GT:

"En dryck för gamla tanter, eller möjligtvis för ölmagade, äldre herrar som festar till det på stadshotellet i Vagnhärad. Samma män som även tenderar att beställa drinkarna ”Ragnar” och ”Lennart”.


Det är inte hippt med GT. Men det är det tydligen i Spanien. Läs gärna artikeln. Hur som helst; jag har alltid gillat Gin & Tonic (men jag är ju en gubbe, även om ölmagen krympt rejält under gångna året) och hustrun är också ett gammalt GT-fan. Drinken är en klassiker, den är mångsidig och tål upprepning. Smaken är förstås som baken. Gillar man alls inte gin så har man förstås inget intresse av en Gin & Tonic heller. Och om man inte gillar någon typ av bitterhet i sina drinkar så är det som det är. Det är ju inte söt likör, direkt. I vilket fall: Jag fick för mig att jag skulle försöka få fram en riktigt bra Gin & Tonic.

Att få fram en perfekt Gin & Tonic tror jag kräver mer talang och större ekonomiska resurser än vad jag förfogar över. Men att åstadkomma en riktigt bra GT är däremot inte en orealistisk målsättning. Jag har trots allt råd att köpa något bättre än sämsta sortens lågbudget-gin och även om det också kostar en slant så går det ju att koka sin egen tonic.

Det här receptet har jag hittat på den förträffliga bloggen Pinch & Swirl


Du behöver (måtten kanske verkar lite underliga, men det är för att de är konverterade från amerikanska enheter och avrundade - allting är därför lite ungefärligt):

8 dl vatten
28 gram kinabark
0,6 dl citronsyra

Strimlat skal (zest) från 3 citroner, 3 lime och 2 apelsiner
3 stjälkar citrongräs, upphackad
4 kryddpepparkorn
3 hela (gröna) kardemummakapslar
1 matsked lavender
¼ tesked grovsalt

Kombinera alla ingredienser i en literburk med lock. Skaka för att blanda. Kyl i 72 timmar, skaka emellanåt, minst 1 ggr per dag.

När detta är färdigt ska du sila brygden två gånger genom en tygsil (sådan där man använder när man kokar saft). Kaffefilter fungerade inte för mig. Det blev stopp i det.


Den silade brygden ska sedan blandas under omrörning med råsockerlag (som ska vara kall, så gör den i god tid innan). Det är inte svårt att göra sådan. Du tar helt enkelt knappt 5 dl (2 cups) med råsocker och blandar med knappt 2,5 dl (1 cup) vatten i en kastrull och värmer på under omrörning tills allt socker lösts upp.

Tappa upp din tonic syrup på flaska. Det är ingen idé att provsmaka för det är bittert och surt som sjutton. Du vet inte om du blir bra förrän du gör en drink med denna tonic. 


Fortsättning här: En bättre GT - del 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar