fredag 20 februari 2015

Egenkryddad snaps - snabbsättet

 photo aquavite_zpssj8capek.jpgDet finns flera sätt att göra egenkryddat brännvin på. Detta är nog det enklaste och snabbaste. Det är säkert inte det bästa sättet - men jag tycker resultatet av mitt första försök blev riktigt lyckat ändå. Jag köpte ett paket färdig brännvinskrydda från Stockholm Aeter & Essence Fabrik. Receptet de skickade med var för 70 cl men jag gjorde en halv sats på en liten flaska Brännvin Special (158). Det är en lämplig sprit för egen kryddning eftersom den har en ren smak (använd absolut inte Absolut vodka - den har alldeles för mycket läskig bismak) och dessutom inte är jättespritig och därför tar upp smakerna av kryddorna bättre.

Mina inköpta "Aquavite Jubel"-kryddor och brännvinet hälldes i en burk och stod i 72 timmar, ungefär. Jag skakade burken ett par gånger per dag för omblandning. Sedan silade jag bort kryddorna med ett fint tyg (sådant där man använder vid sylttillverkning) men man ska tydligen kunna använda kaffefilter också. En och en halv sockerbit trycktes ner i flaskan och sedan skakade jag om alltihop ordentligt så att sockret löstes upp. När flaska stått och vilat ett tag i kylen var vätskan klar igen och provsmakningen avslöjade en alldeles utmärkt dryck med härlig smak av framförallt kummin och fänkål. Den här snapsen blir jättebra till exempelvis rökt korv.

Nu när jag vet att det fungerar ska jag självklart köpa andra kryddor och prova. Sedan har jag hemma redan, också från Essence-fabriken, päronessence som man ska göra päronlikör av. Återkommer i det ärendet när den är färdig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar