onsdag 25 februari 2015

En bättre GT - del 2

 photo IMG_8257_b_zps16ojgll9.jpgSom jag skrev i föregående post, En bättre GT - del 1, så tror jag inte att jag har vare sig talang eller resurser för att få fram en perfekt Gin & Tonic - men att åstadkomma en riktigt bra GT, det borde gå! I nämnda föregående post listade jag receptet på en hemgjord tonic och som den blev färdig idag har jag också haft tillfälle att testa den. Receptet på GT:n är liksom det för tonicen hämtat från Pinch & Swirl:

Fyll ett collinsglas med is. Häll på en matsked med tonic syrup (det du får när du blandat häxbrygden med råsockerlag). Därpå följer två uns gin (dvs ungefär 6.6 cl). Häll därefter i samma mängd med kolsyrat vatten. Tryck i en saften från en klyfta lime (cirka 1/6 av en frukt) - släpp gärna ner klyftan i glaset.

Ah. Jag glömde köpa limefrukt och fick därför använda limesaft på flaska. Inte optimalt. Det är mer än troligt att den färska limen smakar mer för jag uppnådde inte en riktigt trevlig smak förrän jag haft i ungefär ett uns (33 cl) limesaft från flaska. Och nu talar vi inte om Rose's Lime - det är något annat.

Jag tyckte dessutom att drinken blev lite fjuttig med bara 2 uns vatten, så jag hällde på ett uns mer - men då behövdes också mer tonic syrup, cirka 1½ matsked. 


Resultatet: mycket bra - och den blev bättre och bättre allteftersom tungan vande sig vid den speciella smaken från den hemkokta tonicen...

Men...


Men det är inte bra nog! Det jag, vid avslutandet av provsmakningen, insåg var följande: det gin jag har hemma (Gibsons, 235) faktiskt är rätt menlöst. För tråkigt för denna GT! Jag måste därför hitta något annat, bättre och roligare gin - som samtidigt inte är alltför sanslöst dyrt. Jag har inte en obegränsad budget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar