söndag 15 februari 2015

Bulleit Bourbon

 photo bulleit_zpsob3g0jop.jpgJag hade givetvis smakat bourbon tidigare men det är faktiskt bara under den senaste årsperioden jag själv inhandlat någon. All tidigare whisky jag köpt har varit skotsk eller irländsk. Jag har en gång bytt till mig en flaska Jack Daniel's mot vad-det-nu-var, men det var länge sen och jag var ung och dum och visste inte bättre. 

Häromdagen var det återbesök på magnifika amerikanska grillrestaurangen Saddle & Sabre på Tegnérgatan, där jag för något halvår sedan stiftade bekantskap med den utmärkta Blanton's Special Reserve, som dessvärre inte verkar gå att få tag på nu för importören har slut på sitt lager. Hursom: efter en bastant måltid med bisonfilé med potatiskaka, bönröra och cream corn som huvudrätt och ett par riktigt trevliga öl var det dags för Saddle & Sabres obscent goda chokladkaka och till den drack jag bourbon. På rekommendation en som hette Elijah Craig. Jättegod, men den går givetvis inte att köpa på bolaget. Suck. 

Hursom; då vi var tidigt ute kom vi också hem tidigt och Elijah Craig hade fått mig sugen på Bourbon och det lokala bolaget var öppet och jag knallade in och köpte den här enligt urvalsprincipen som givetvis är tillämpar på annat än just whiskey eller bourbon;

Priset: Kostar det över 300 är det antagligen värt pengarna. Säker kan man inte vara men det är troligare att något som är såpass dyrt är bra än att något som kostar under 300 är det. Men sedan är jag inte gjord av pengar så även om det vore jättekul att köpa en bourbon för mer än 500 kronor så har jag normalt inte råd med det.

Flaskan: Får gärna se lite old school ut. Lite diskret. Jag hade inte köpt den här flaskan om det varit en bild på en cowboy eller en amerikansk flagga på etiketten. Det är trevligt att etiketten är återhållsam och att namnet på spriten är ingjutet i flaskan. Det ser... Rejält ut.

Smakbeskrivningen: Om något beskrivs som att det har en "Nyanserad smak med tydlig karaktär av kolade ekfat, inslag av smörkola, pomerans, nötter och vaniljfudge" och jag inte känner otrolig misstro därför att produkten är för billig eller flaskan för ful så var väl det där ungefär det optimala för att få mig på kroken. Mmm. Kola och Fudge? Och nötter?!! Namnam. Lite citrustoner på det också? Ge mig flaskan!

Således gick jag hem med en flaska Bulleit Kentucky Straight Bourbon 45% (570) och den provsmakades ett antal gånger tillsammans med ost och kex och den var verkligen inte pjåkig alls. Lite "råare" än den väldigt mjuka Blanton's men fortfarande mjuk och trevlig. Jajemen. Betyget blir 4- av 5 möjliga. Väl godkänt och definitivt något jag kommer se till att ha i barskåpet framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar