måndag 16 februari 2015

Gulden Draak

 photo Gulden-Draak_wit_01_zpskemadf8p.jpg

Den här goda belgaren har jag tänkt att blogga om jättelänge men det har inte blivit av. Jag dricker den rätt sällan men när jag gör det undrar jag alltid varför det inte blir oftare, för den är riktigt, riktigt bra. Ja, under förutsättning att man gillar stark, söt öl som kanske passar bättre till en vaniljpannacotta än till korv. Jag misstänker att öldrickare uppfattar den här ölen antingen som (1) något fruktansvärt, sliskigt, äckligt och vederstyggligt eller som (2) något fantastiskt, underbart, härligt - kan man få in en till?

Gulden Draak (71519) bjuder på en rik smaksammansättning. Där finns något druvigt, något bärigt, något russinsmakande, något plommonsött, något ekigt, citrustoner och karamell. Alkoholstyrkan är 10,5% och den är lite farlig eftersom all smaken till del döljer styrkan. Men inte helt, så det är ingen ursäkt för att hamna under bordet. 


Det är nog inte många krogar som har den här fina ölen i sitt sortiment men lyckligtvis kan man köpa den via bolagets beställningssortiment (dvs, genom en privat importör) och då får man slanta upp med hela 824 kronor för 24 flaskor. Det ger ett flaskpris på 35 kronor vilket det definitivt är värt. 

Högsta betyg från Feta Draken på denna belgare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar